مدیریت روابط عمومی
این وبلاگ در راستای سازماندهی مجموعه مقالات و تحقیقات دانشجویی در رابطه با روابط عمومی فعالیت می کند
 
 
چهار شنبه 9 مهر 1398برچسب:راه اندازی سایت جدید, :: 20:17 ::  نويسنده : ع. رضایی پور

سلام و عرض خسته نباشید خدمت دانشجویان و اعضای محترم وبلاگ...

به اطلاع می رساند  سایت تخصصی جدیدی به آدرس زیر افتتاح و راه اندازی شده است

لطفاً جهت عضویت و بارگزاری مطالب جدید روی تصویر بالا کلیک نمائید.

با تشکر مدیریت وبگاه

آدرس سایت جدید

http://www.rezaeipour.ir



سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: 21:27 ::  نويسنده : ع. رضایی پور

 

اشاره :
سخنان گهربار اميرمومنان (ع) علاوه بر ساير ويژگي ها و اصالتها، ترسيم گر رسم و شكل هندسي عاليترين نوع «روابط عمومي» است و نه تنها مي توان، بلكه بايد براي شناخت صحيح بايستگي ها در تشكيلات روابط عمومي ها به كلام اين اختر آسمان ولايت روي آورد. مولا علي (ع ) مصباحي است كه هدايت مي كند، راه مي نمايد، جهت مي دهد، رفتن مي آموزد، لذا بايد تعاليم والاي وي مطرح شود و انديشه هاي مرتفع و والايش نشر يابد.

مقاله حاضر با بهره گيري از كلام گهربار اميرمومنان و اسوه حاكمان حضرت علي (ع) برخي از شيوه هاي عملي يك «روابط عمومي» ايده آل و همچنين معيارهاي كار روابط عمومي را برگزيده و ارائه مي نمايد.
در توضيح بايد گفت كه با نگاهي به تاريخچه روابط عمومي در مي يابيم كه در گذشته به دليل عدم پيچيدگي روابط اجتماعي، فرمانروايان بطور مستقيم با مردم ارتباط برقرار مي كردند. با ايجاد شهرهاي بزرگ و مراكز جمعيت و تغيير و تحول شرايط اقتصادي و اجتماعي و سياسي، اين روابط به سبب گستردگي آنها به آساني پيش مقدور نبود، در نتيجه نهادي لازم بود تا با پر كردن خلا ، اين رابطه را ايجاد كند و گسترش دهد و ارتباط قطع شده را برقرار سازد. لذا دفاتر روابط عمومي شكل گرفت و مديران آگاه به تدريج از طريق اين دفاتر ارتباط خود را با مردم حفظ نمودند و برنامه هاي ارتباطي خود را با مخاطبان و مردم ساماندهي كردند.
در دوران حكومت امير مومنان (ع) نيز ارتباط با مردم به طور مستقيم توسط آن بزرگوار و كارگزاران حكومتي آن حضرت برقرار مي شد و لذا با الهام از سخنان گهربار امام علي (ع ) پي مي بريم كه وظايف «روابط عمومي» به مفهوم امروزي، بخش مهمي از وظايف كارگزاران به حساب آمده و به مناسبتهاي مختلف به عنوان دستورالعمل هاي حكومتي به آنان گوشزد شده است. لذا به اعتقاد نگارنده، بخشهايي از سخنان اميرمومنان خطاب به كارگزاران كه در اين مقاله گردآوري شده، مي تواند منشوري باشد براي مسئولان روابط عمومي كه سرمشق و الگو قرار گيرد.

«روابط عمومي» در هر موسسه و سازمان، عاملي سرنوشت ساز است كه بايد از اهميت و ارزش بالايي برخوردار بوده و موسسه و سازمان متبوعه را در نيل به اهداف ياري رساند. موفقيت «روابط عمومي» در گرو اين است كه با شناخت جايگاه و رسالت و مسئوليت خويش و شناخت معيارهاي صحيح، ارتباط با افكار عمومي، افراد و كارگزاران ديگر را به طور مفيد و موثري گسترش دهد چرا كه اصل لازم براي نايل شدن به اهداف، حسن رابطه، درك متقابل و توسعه تفاهم با يكديگر و عموم مردم است .
مطالبي كه در اين مختصر آمده است در چند مقوله ارائه مي شود كه عبارت است از :
جايگاه و مسئوليت روابط عمومي، رسالت و مسئوليت كارگزاران روابط عمومي، معيارهاي كار روابط عمومي شامل خدا محوري، مردم داري، عدالت گستري، شيوه ارتباط با مردم و مسئولين، جلب محبت اساس اراده امور و عوامل جلب محبت .

جايگاه و مسئوليت روابط عمومي



ادامه مطلب ...


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: 21:24 ::  نويسنده : ع. رضایی پور
 
 

رادیو، تلویزیون و دیگر رسانه­ای که با هدف تأثیر بر تغییر اجتماعی عمل می­کنند و عموماً به نوعی تحلیل ساختاری درباب قدرت و بازسازی جامعه با آرایش مساوات­ طلبانه­ تر می­پردازد را رسانه عمل­گرا می­گویند. همچنین بسیاری از رویه­ های رسانه­ عمل­گرا متعهد به اصول دموکراسی ارتباطاتی است و اندیشه محوریشان درباره دسترسی عمومی، مشارکت و خود-تدبیری در فرایندهای ارتباطاتی جای دارد. این ویژگی­های دوگانه «تحلیل ساختاری و رویه ارتباطات دموکراتیک» اغلب تنشی ایجاد می­کند که بعضی از طرح­های رسانه عمل­گرا از غلبه موفقیت­آمیز بر آنها ناتوان هستند.

 


موضوع رسانه عمل­گرا تقریباً با ارتباطات توسعه مرتبط شده­است تاآنجاییکه تمرکز هر دو بر فواید ارتباطات در راستای تغییر اجتماعی می­باشند. با این حال ارتباط سنتی دوگانه تحلیل ساختاری و دموکراسی ارتباطاتی این دو رشته مطالعاتی را متمایز می­کند. مطالعات رسانه عمل­گرا در واکنش به فراملیتی بودن و همچنین ارتباطات سرمایه­ داری با هدف مقابله با طبقه اجتماعی، جنسیت، قومیت و دیگر اشکال غالب پدیدار آمد که آن را در سنت مکتب انتقادی قرار داد. در ضمن، رسانه عمل­گرا تعهدی نسبت به اصول ارتباطات دموکراتیک ایجاد کرده است که روابط متقابل با جنبش­های اجتماعی و گروه­های بدجلوه و تحقیرشده ایجاد می­کند.
شاید بتوان نمونه متأخر از رویه رسانه عمل­گرا را در اتحادیه­ های معدنچیان روی بولیوی و تأسیس ایستگاه­های رادیویی در ابتدای سال 1947 جست. این رویه در اواخر سال 1960 با حدود 30 ایستگاه به اوج می­رسد که مباحث مداومی برعلیه الیگارشی خصوصی سپس انحصار دولتی و سرانجام دیکتاتوری نظامی بی­رحم را تقویت می­کند. ده­ها یا صدها رسانه عمل­گرا، نظیر «گزارشگران مردم نیکاراگوئه» و «انجمن خوداشتغالی زنان هند(SEWA)» از مسیر هموار و روشن ایستگاه­های رادیویی معدنچیان روی پیروی کرده­اند. به دنبال انقلاب 1980، حزب حاکم ساندینیستا روزنامه ­نگاری را به کارگران و دهقانان آموزش می­داد و دسترسی مطلوب به شبکه ایستگاه­های رادیویی برای بحث درباره موضوعات، مسائل و راه­حل­ مسائلی فراهم کرد که فقرا با آن مواجه می­شوند. از سوی دیگر، ویدیو (SEWA) مستقیماً به زنان فقیر به ویژه دستفروشان می­پردازد، در تولید ویدیوها که نه تنها متمرکز به مباحث روزمره­شان نیستند بلکه اطلاعات را با اعضای 30000 نفره انجمن شریک هستند.

 با شروع سال 1970 به ویژه در آمریکای لاتین توجه وافری به پژوهش درباب انواع رویه­ های رسانه­ای شد. خیزش رژیم­ های اقتدارگرا در آمریکای لاتین در سال­های 1970 و 1980 در نتیجه تبعید تعداد زیادی از روشنفکران بود، کسانی که مرکز تحقیقات مهمی نظیر موسسه مطالعات بین المللی آمریکای لاتین (ILET) و مرکز مطالعه محیط زیست ملی (CEREN) را تأسیس کردند. آنها توجه پژوهشگران برجسته نظیر آرماند و میشل ماتلارت، فرناندو رویه متا و هربرت شیلر و مابقی را به خود جلب کردند. این پژوهشگران برجسته با احضار UNESCO از NWICO (دستورالعمل اطلاعات و ارتباطات جهان جدید) قدرتمند شدند، به اعتقاد آنها دموکراسی ارتباطاتی کلید دستیابی به اصلاحات گسترده در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و جامعه بود. چگونگی ایجاد کنش ارتباطاتی کار اصلی این پژوهش بود که جان تازه­ای به این پژوهش بخشید (اصطلاح نومارکسیست به لحاظ نظری به معنای رویه­های مطلع) که در «ساختار» به طور همزمان هم دموکراتیک و  هم مشارکتی بود درحالی­که «پیامد»آن تغییر اجتماعی بنیادی را طراحی می­کرد.

به خاطر طیف وسیعی از ویژگی­ها منحصربه­فرد، رویه­ های رسانه عمل­گرا در سرتاسر دنیا پدیدار شد پژوهشگران با شناخت از تناقضات آشکار در طرح­های مختلف از دوگانگی «فرایند» در مقابل «تولید» استفاده می­کنند. طرح­های رسانه­ای با یک فرایند معمولاً بر مشارکت توده مردم، دستیابی به تکنولوژی و قدرت شخصی تأکید می­کند. عمل­گراها در تفسیر این رویکرد توجه کمی به کیفیت محصولات سمعی­بصری، تعداد مخاطب یا تأثیر بر خوانندگان، شنوندگان و بینندگان بیرونی نشان می­دهند. برعکس، تولیدکنندگان رسانه عمل­گرا با یک گرایش تولیدی می­خواهند که مشارکت چشمگیر توده مردم را به منظور دستیابی معقول به محصول باکیفیت و برنامه­ های سمعی­ -بصری متنفذ که جذب­کننده مخاطب توده­ای هستند، زیر پا بگذارند. ناظران این دوگانگی فرایند/ تولید را برای پژوهش و رویه­ها لازم دانسته­اند، آنها با تحکیم طرح­های مجزا کوچک و پیوند آنها با جنبش­های اجتماعی گسترده­تر می­تواند با تفاوت تطبیق یابد.

باوجود برگشت دموکراسی به آمریکای لاتین و ظهور جنبش­های داخلی در سراسر دنیا، علاقه به رسانه عمل­گرا در سال­های اخیر کاهش نیافته است. در واقع بُعد ارتباطاتی سرمایه­داری، محرک اولیه برای مقاومت فراملّی است که بیش از پیش با افزایش آمیختگی رسانه مرتبط­تر است که در کل دنیا اتفاق می­افتد. یک نمونه قوی از جنبش رسانه­ عمل­گرای اخیر ، موسسه مراکز ایندی­مدیا می­باشد که کاملاً دموکراتیک و با عملیات اخبار دیجیتال و برای مقابله با نشست «سازمان تجارت جهانی» در سیاتل در سال 1999 پدید آمد. این مراکز به صورت "نشر منابع آزاد" عمل می­کنند، به طوری که اعضای جنبش ایندی­مدیا به مثابه روزنامه­نگار عمل کرده و از چاپ، صدا، ویدیو و کپی برای مستندسازی وقایع از منظر عملگرایان در طیف وسیعی از جنبش­های عدالت اجتماعی استفاده می­کنند. ایندی­مدیا از زمان پیدایش تا هم اکنون به بیش از 110 مرکز در 35 کشور دنیا افزایش یافته است. مطالعات این مراکز نشان می­دهد که آنها اغلب بیرون از جنبش­های اجتماعی خاص (نظیر جنبش زنان، جنبش محیط زیست و جنبش مطالبات حقوقی) ظهور کردند با این حال معمولاً به عنوان اعتراض­هایی علیه سیاست­های جهانی­شدن با گرایش نولیبرال ادامه می­یابد که به وسیله مجموعه قوانین بین المللی تحمیل می­شد.
چالش مداوم برای رسانه عمل­گرا توجه به ارزیابی پیامدهایش می­باشد. بسیاری از عقلانیت هر دو طرح فرایندمحور و تولیدمحور نظیر انتقال قدرت و انتقال اجتماعی برای اندازه­گیری و ارزیابی دارای مشکلاتی هستند. علاوه بر آن طرح­های رسانه عمل­گرا با عملیات کم هزینه، دسترسی محدود و کوتاه مدت  روبرو هستند. با این حال پژوهشگران تعداد زیادی از این طرح­ها را با تأثیرات فراوان بر مشارکت­ها ثبت کردند و ادعا می­کنند که در دراز مدت رسانه عمل­گرا در تغییرات اجتماعی آینده نقش  مهمی بازی خواهد کرد.



سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: 21:23 ::  نويسنده : ع. رضایی پور

تفاوتهای روابط عمومی و تبلیغات

یکی از بزرگترین تفاوتهای روابط عمومی و تبلیغات در برنامه‌ریزی است به طوری که روابط عمومی برای بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کند اما تبلیغات در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌دنبال نتیجه است و البته این ریسک کار را بالا می‌برد. روابط عمومی با صبر وحوصله و اختصاص زمان به مشتری برای فکر کردن و نیز همین زمان برای شرکت در جهت جلب رضایت هرچه بیشتر مشتری و ارائه خدمات بهتر سعی در دائمی کردن مشتریان و مخاطبان شرکت دارد.

ارئه چهره واقعی و شفاف شرکت به مشتریان، از وظایف مهم روابط عمومی است و اگر این درک بوجود آید که مشتریان صاحبان اصلی شرکت هستند و بدون وجود آنها شرکت وسود دهی معنی نخواهد داشت در می یابیم که باید به روابط عمومی حرفه‌ای به دیده یک عنصر و یک لازمه در هر سازمانی نگریسته شود.

مدیران عامل و مدیران رده‌های بالا زمان کافی برای رسیدگی به سیل اطلاعاتی که هر روزه به سازمان‌ها سرازیر می‌شوند، ندارند والبته تمام این اطلاعات نیز به کار آنها نمی‌آید در این زمینه دسته بندی این اطلاعات، به روز آوری آنها و شناخت ارتباط آنها با سمت‌های متفاوت مدیران نه تنها به صرفه جویی در زمان آنها کمک فراوانی می‌کند بلکه باعث جلوگیری از پراکندگی و سردر گمی واحدهای مختلف سازمان می‌شود. این کاتالیزور تصمیم گیری در سازمان تا حد زیادی به مشتریان نیز کمک می‌کند. و آنها هم می‌دانند برای مطالبات خود به کجا مراجعه نمایند.

امروزه مشتری مداری نه به عنوان یک شعار که به عنوان یک رکن اصلی در سود آوری و بقای سازمان‌ها و شرکت‌ها به موضوعی حیاتی تبدیل شده است و دیگر نمی‌توان با شعار دادن بدون عمل گفت که سازمانی به این امر پرداخته است یا سازمان این ادعا را داشته باشد در حالیکه در عمل مشتریان رضایتی از سازمان ندارند.

بازگو کردن واقعیت‌های سازمان‌ها برای مشتریان و حد این شفاف سازی دغدغه اصلی روابط عمومی‌ها است چرا که آنجا که پای بازگو کردن اسرار سازمان در میان است میان حقوق مشتری و اسرار سازمان باید به بهترین نحو توازن برقرار کرد.

ساختن چهره‌ای مناسب از سازمان در میان مردم و مخاطبان اصلی سازمان یا شرکت و نیز مطرح کردن نام یا برند در بین این همه سازمان و شرکت که روزانه به تعداد آنها افزوده می‌شود، کاری است که تنها یک روابط عمومی حرفه‌ای و آگاه از عهده آن بر می‌آید.



سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: 21:22 ::  نويسنده : ع. رضایی پور

روابط عمومی هر سازمان مجموعه اقدامات و کوششهای حساب‌شده‌ای است که مدیریت آن سازمان برای تصویر کردن چهره‌ای مثبت از سازمان در میان گروه‌هایی که با سازمان در ارتباطند انجام می‌دهد.

روابط عمومی کار روبه‌رو شدن یک سازمان یا موسسه را با مخاطبانش از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام می دهد که به منافع مشترکشان مربوط است. سخنرانی در کنفرانس‌ها، کار با رسانه‌ها، ارتباطات بحران، اشتغال به امور اجتماعی از طریق رسانه‌ها و ارتباط با کارکنان در زمره وظایف این حرفه است. فعالیت روابط عمومی چندان مستقیم و ملموس نیست و همین فرق آن با تبلیغات است. کار روابط عمومی می‌تواند برای ساختن روابط تفاهم‌آمیز با کارکنان، مشتریان، سرمایه‌گذاران، رأی‌دهندگان و عموم مردم به کاررود.

تقریباً هر سازمانی که با افکار عمومی سر و کار دارد و نیازمند تصویر روشنی از خود نزد آن است، گونه‌ای از روابط عمومی را به خدمت می گیرد. برخی از رشته‌های مرتبط تحت نام ارتباطات شرکتی نظیر روابط رسانه‌ای، روابط سرمایه‌گذاری، ارتباطات داخلی و روابط کار وجود دارند که به فعالیتهای روابط عمومی ربط دارند. کارکنان روابط عمومی عموماً توجه خود را به ساختن مناسباتشان با همگان‌هایی معطوف می کنند که به همسازی با آنها بینجامد. کارکنان روابط عمومی باید بدانند که چطور به شکلی شفاف بنویسند، صحبت کنند و با تجزیه و تحلیل امور مبتلابه سازمان و موسسه خود به رفع و رجوع مسائل بپردازند. این مهارت‌ها به شدت مورد نیازند زیرا در رشته روابط عمومی ارتباط پیوسته‌ای میان کارکنان و کسانی وجود دارد که در تعیین سمت سیاست‌های همگانی ایفا می‌کنند. کارکنان روابط عمومی همچنین باید به اندیشه‌ورزی انتقادی بپردازند تا بتوانند به واسطه این مهارت به حل مشکلات احتمالی مشتریان و موکلان خود اقدام کنند.

روابط عمومی دارای چندین قلمرو کاری مشخص است و از همه مقبولتر روابط عمومی مالی، روابط عمومی فرآورده و روابط عمومی بحران است:

  • روابط عمومی مالی عمدتاً اطلاعات گزارشگران تجاری را فراهم می کند.
  • روابط عمومی فرآورده برای یک فرآورده ویژه یا خدمات (به جای استفاده از آگهی بازرگانی) شهرت به دست می‌آورد.
  • روابط عمومی بحران به اتهام‌های ناروا و اطلاعات نادرست پاسخ می‌دهد.


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:خبر, :: 21:18 ::  نويسنده : ع. رضایی پور

گزیده ای از کتاب خبر نويسي مدرن دکتر یونس شکرخواه

اقتصاد واژه ها،خبر الكترونيك ، نرم خبرها،كاربرد اينترنت در روزنامه نگاري ، روزنامه نگاري تكنولوژيك و ...تنها بخش هايي از كتاب خبر نويسي مدرن دكتر يونس دکتر شكرخواه است كه با نگاهي جديد به روزنامه نگاري و اصولش مي پردازد . 

کتاب چاپ سال ۱۳۸۱ است و با اینکه در آن زمان اینترنت به ماهیت کنونی خود درنیامده بوده ولی کتاب با دیدی به موضوع پرداخته که با گذشت چندین سال هنوز خواندنی است. دگرگونی ساختار خبر و دوران نرم‌خبرها و مقایسه روزنامه‌نگاری کلاسیک با نویسندگی در اینترنت عمده مطالب کتاب را دربرمی‌گیرد. 

اقتصاد واژه ها

« خبر را بايد كوتاه نوشت، حتي اگر به خبر طولاني نياز مبرمي داشته باشيم .» اين يكي از نكاتي است كه دکتر شكرخواه در اين كتاب بر آن تاكيد مي كند. موضوعي كه در روزنامه نگاري دنيا نيز مورد تاكيد است، طبق پژوهش هاي جهاني كه توسط رسانه هاي معتبر دنيا تهيه شده است بيش از نيمي از مخاطبان رسانه هاي مكتوب تنها تا 500 كلمه گزارش هاي خبري را مطالعه مي كنند و به خواندن ادامه بحث علاقه اي نشان نمي دهد، به همين خاطراست كه در اين رسانه ها از روزنامه نگاران خواسته مي شود گزارش هاي خبري شان را در 500 كلمه خلاصه كنند.

دکتر شكرخواه مي نويسد :«كوتاه نوشتن خبر به معني قرباني كردن اطلاعات نيست، بعضي از روزنامه نگاران خيال مي كنند كوتاه كردن خبر يعني زدن چند پاراگراف از آن . اصلا چنين نيست . ايجاز در خبر و يا به ديگر زبان موجز نويسي به معني حذف كردن اطلاعات از خبر نيست .»

او در اين كتاب از تعبير مباني اقتصادي خبرنويسي ياد مي كند :«حتما تجربه تلگراف زدن را داشته ايد و يا دست كم متون تگرافي را ديده ايد .در تلگراف كل پيام به طرف مقابل مي رسد اما در كوتاه ترين شكل ممكن .» او مي پرسد چرا در تلگراف زدن سعي مي كرديم از واژه هاي كمتري استفاده كنيم ؟زيرا هر واژه براي ما هزينه اي به بار مي آورد .بنابراين از واژه هاي كمتري استفاده مي كنيم تا پول كمتري بدهيم نمي گويم خبر را به تلگراف تبديل كنيم اما فلسفه كوتاه نويسي در تلگراف شبيه كوتاه نويسي در خبر است .

اينترنت و روزنامه نگاري

دکتر شكرخواه در اين كتاب به ارتباط مهم اينترنت و روزنامه نگاري در جهان مدرن اشاره مي كند :«درباره بحث روزنامه نگاري اينترنتي بايد سميناري بگذاريم با عنوان اينكه روزنامه نگاري اينترنتي چه نيست ! يعني اين دو پديده آنقدر به هم گره خورده كه امروز روزنامه نگاري در دل اينترنت معنا پيدا مي كند و ترجمه مي شود . به گفته اين استاد روزنامه نگاري اينترنت همان اتاق خبر سابق روزنامه هاست .اينكه روزنامه اي بگويد با تلكس و فاكس اداره مي شود و از اينترنت هم استفاده مي كند، به آن معنا نيست كه اين روزنامه اينترنتي است .

دوران نرم خبرها

سخت خبرها و نرم خبرها يكي از فصل هاي اصلي اين كتاب را تشكيل مي دهد بحثي كه سالهاست در حوزه روزنامه نگاري مطرح است .

دکتر شكرخواه معتقد است :«شيوه اعلام ،نمايش و يا نگارش خبرها تا حد زيادي تكراري شده است ، اين تكرار كه با نوعي بي روحي و خشكي نيز همراه است ،ضرورت تغيير رويه هاي قديمي را به دنياي خبر رساني تحميل كرده است ، به طوري كه تقريبا مي توان گفت سبكهاي متعدد اما نزديك به هم در خبر نويسي ، اكنون به دو گونه تبديل شده اند :خبرهاي سخت يا سخت خبر و خبرهاي نرم يا نرم خبر.»

او در اين كتاب مي نويسد :«سخت خبرها مضامين خود ر از مهم به غير مهم سازماندهي مي كنند . به ديگر زبان يك هرم وارونه در اين ساختار پنهان است كه هر چه به نوك اين هرم وارونه نزديك مي شويد از اهميت اطلاعات كاسته مي شود . ساخت دايره اي نرم خبر به خواننده مي فهماند كه خبر به پايان رسيده است اما رويدادي كه عامل نوشتن اين خبر بوده ، در جهان واقعي ادامه دارد و هنوز به پايان نرسيده است .»

او با اشاره به اينكه به غير از جنبه ساختاري بايد به نرم خبرها و جزيياتي كه در اختيار خواننده مي گذارند هم توجه كرد مي نويسد :«نرم خبرها بر خلاف سخت خبرها كه با جزييات برگزيده در يك رويداد آغاز مي شوند ،با جزييات واقعي شروع مي شوند . نرم خبرها به جاي يك منبع چند منبع دارند ، از نقل قول مستقيم زياد بهره مي گيرند ،تحليلي هستند ، زبان غير رسمي تري دارند ، راوي خبر اول شخص است و اين يعني شاهد عيني بودن در يك رويداد . نرم خبرها همچنين از پيشينه بهره مي گيرند و بر خلاف سخت خبر كه پيشينه در پايان آن مي آيد و با عباراتي چون لازم به ياد آوري است ، گقتني است ،شايان ذكر است همراه است . پيشينه را در بند بند خبر خرج مي كند نرم خبرها در اكثر موارد با پرسش به پايان مي رسند و يا با نقل قول و پيش بيني خواننده را در تعليق نگاه مي دارند تا وادار به تعقيب خبر شود . او در نهايت نتيجه مي گيرد نرم خبرها جذاب تر از سخت خبرها هستند .

خبر الكترونيك

خبر نويسي الكترونيك چيست ؟خبر الكترونيك به شكلي از خبر نويسي اطلاق مي شود كه در راديو ،تلويزيون و شبكه هاي ارتباطي كاربرد دارد .ساختار اين نوع خبرها ،ساختار واژگاني ،نحوه ذكر نامها و عناوين ،نقل قولها و ...با خبر نويسي براي روزنامه ها تفاوت دارد .

او در اين بخش از كتاب به قاعده هاي جهاني خبر الكترونيك اشاره مي كند :«خبر الكترونيك بايد كوتاه باشد ،چون گران قيمت است و اين امر به خاطر آن است كه مدت زماني كه رسانه هاي الكترونيك صرف پخش يك مطلب مي كنند ، گران ازآب در مي آيد .»

دکتر شكرخواه در اين كتاب تاكيد مي كند كه براي آشنايي با خبر نويسي مدرن ،شناخت خبرنويسي سنتي يك ضرورت است و بايد هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف خبرنويسي كلاسيك را شناخت .او به همين خاطر مخاطب اصلي كتاب خبر نويسي مدرن را كساني مي داند كه با خبر نويسي كلاسيك آشنا هستند .

خبر نويسي مدرن نوشته دكتر يونس شكر خواه توسط انتشارات خجسته منتشر شده است . او در اين بخش از كتاب به قاعده هاي جهاني خبر الكترونيك اشاره مي كند :«خبر الكترونيك بايد كوتاه باشد ،چون گران قيمت است و اين امر به خاطر آن است كه مدت زماني كه رسانه هاي الكترونيك صرف پخش يك مطلب مي كنند ، گران ازآب در مي آيد .»

 دکتر شكرخواه در اين كتاب تاكيد مي كند كه براي آشنايي با خبر نويسي مدرن ،شناخت خبرنويسي سنتي يك ضرورت است و بايد هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف خبرنويسي كلاسيك را شناخت .او به همين خاطر مخاطب اصلي كتاب خبر نويسي مدرن را كساني مي داند كه با خبر نويسي كلاسيك آشنا هستند .

 خبر نويسي مدرن نوشته دكتر يونس شكر خواه توسط انتشارات خجسته منتشر شده است . / منبع: وب سایت خبرنگاران ایران



سه شنبه 4 بهمن 1398برچسب:, :: 21:3 ::  نويسنده : ع. رضایی پور

با سلام.به دنیای مجازی خوش آمدید

چند توصیه لازم در جهت بارگزاری مطالب، پژوهش ها و مقالات شما عزیزان

1- اول عضو وبلاگ شوید.

2- مطالب خود را ابتدا در محیط word ویرایش کنید .

3- عنوان تحقیق را به صورت عنوان درج نمائید.

4- مشخصات خود را با رعایت اصولی که در کلاس مطرح شده است قید نمائید.

5- سعی کنید مطالبی را انتخاب نمائید که رفرنس داشته و از اعتبار بهتری برخوردار شده باشد

6- در جستجوی مطالب سعی نمائید بصورت  یک نفره و مستقل عمل نمائید.

7- سعی نمائید مطالب شما با بحث مورد نظر در کلاس همخوانی داشته باشد.

 

امیدواریم لحظات خوبی را در فضای مجازی سپری نمایید...
با تشکر .


صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مدیریت روبط عمومی و آدرس ravabetomomi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 21
بازدید کل : 2767
تعداد مطالب : 26
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1